Levné řešení může být dobré řešení

Po nějaké době mi opět udělal radost článek z oblasti webdesignu. Jan Řezáč v rozhovoru pro MladýPodnikatel.cz přesně vystihl problematiku “webdesignového” trhu.

Zadavatelé poptávají webové prezentace, aniž by si analyzovali, proč a k čemu ji vůbec potřebují.

Často se setkávám s tím, že mě někdo osloví, že chce webové stránky. V podstatě ale vůbec nemá představu, co na nich má být, komu mají sloužit a kdo je naplní obsahem. Po tom, co je zahltím dotazy na jejich podnikání, abych webu mohl dát nějaký smysl alespoň já, tak často vlastně ani nejsou schopni dodat požadované informace a web buď nezrealizují (ta lepší varianta) nebo to nechají udělat člověka, který se ptát nebude a nějak to prostě “zpytlíkuje”. Web pak často neplní svou propagační funkci a jsou to peníze vyhozené z okna.

Za standard je považován web na míru, který však ve velkém množství případů nelze při daném rozpočtu realizovat kvalitně.

Zadavatelé často netuší, co obnáší realizace webové prezentace. Kolik specialistů by se na ní mělo ideálně podílet – projektový manager, byznys konzultant, UX designer, obsahový stratég, technický dozor, copywriter, SEO konzultant,  analytik, grafik, kodér, programátor, PPC konzultant …

Výsledkem je, že web poptají od “programátora”, od kterého v podstatě požadují všechny tyto činnosti a očekávají profesionální realizaci. Asi nemusím zmiňovat, že kýžený výsledek se s velkou pravděpodobností nedostaví.

Zadavatelé nejsou schopni posoudit kvalitu a cenu nabízeného řešení.

Neblahým důsledkem takto nekontrolovaného poptávání je, že zadavatel často dostává řešení, které neodpovídá tomu, co si myslí, že požaduje. Bohužel to však ani není schopen ihned posoudit,. Dodaný web je pak často okleštěn na to, že vypadá, že funguje (někdy ani to ne) a důležité prvky online marketingu nejsou vůbec řešeny (webová analytika, SEO, uživatelské testování atd.). To si někteří zadavatelé začnou uvědomovat postupně v průběhu času a musí vynakládat další dodatečné náklady, se kterými nepočítali a které dané řešení velmi prodražují.

O jednom způsobu, jak může být zadavatel oklamán se můžete dočíst v mém článku Nejlepší grafické šablony a “prodeji hrnců” mezi tvůrci webů.

Levný šablonovitý web může být v určitých případech mnohem lepší řešení, než velká zakázka realizovaná digitálním studiem / reklamní agenturou.

Pokud zadavatel nedokáže jednoznačně formulovat cíle, strategii a konkrétní funkční požadavky na web, měl by si najmout online marketingového konzultanta, který jim s tím pomůže. Často se tak může stát, že nezaujatý konzultant doporučí levné řešení pomocí grafické šablony pro některý z volně dostupných redakčních systémů. Odpadne díky tomu velká část nákladů na vlastní technickou realizaci a peníze mohou být investovány do toho důležitějšího – analýzy potřeb, marketingové strategie, tvorby obsahu a propagaci.

Velká část mých zakázek na tvorbu webů byla realizovaná právě za pomoci šablon pro nejrozšířenější volně dostupný redakční systém WordPress. Klientům byly vždy vysvětleny klady a zápory takového řešení. Dle mého názoru to bylo vždy optimální řešení vycházející z reálných podmínek a potřeb zadavatele, které vedlo k hezkému a funkčnímu řešení za adekvátní (velmi příjemnou) cenu.

Pomocí šablony a CMS Worpdress byl realizován i tento web a blog www.vladankosut.cz a také můj pokusný web www.baskytara.net