Google Authorship: Přiznaným autorstvím proti nekvalitnímu obsahu

Google před nedávnem zavedl novou “funkci” ve vyhledávání – pokud autor chce, může být jeho článek či webová stránka přímo spojena s jeho profilem na Google+. Výsledkem je, že ve výsledcích vyhledávání se zobrazuje autorova fotografie a odkaz na příslušný profil na sociální síti. Co tím asi tak sleduje a jak propojení nastavit?

Jaký to má vliv na SEO?

Viditelným důsledkem je tedy již zmíněný obrázek u výsledku ve vyhledávání, který odkaz na webu odlišuje od zbytku a může tedy vést ke zvýšení CTR a tím pádem třeba i k posunu ve vyhledávání výše. Již neviditelným důsledkem (a pravděpodobně mnohem důležitějším) je existence tzv. Author Ranku – tedy dalšího z faktorů, který Google používá pro hodnocení stránek a jejich řazení ve výsledcích vyhledávání. Dá se tedy předpokládat, že čím lépe hodnocený autor, tím lépe hodnocené stránky/články, pod kterými je “podepsán”. Vzniká tak jakýsi další kanál, který umožňuje přenášet informace o kvalitě obsahu a přitom není navázán na samotný web. Jeden autor může psát na různé stránky/servery/portály s různým Page Rankem a místo klasických odkazů jsou “propojené” právě přes autorství pisatele.

Jaký to má vliv na kvalitu obsahu?

Když jsem si chtěl Google Authorship vyzkoušet na vlastní kůži, rozhodl jsem se pro odanonymizování svého “pokusného” webu Baskytara.net. A musím přiznat, že to nebylo snadné rozhodnutí. Musel jsem čelit tomu, že informace na webu obsažené už jsou jasně přiřazeny k mé osobě a tedy za ně určitým způsobem ručím. Pokud nebude obsah dostatečně kvalitní, můžu se shodit před muzikantskou komunitou. Šel jsem však do toho a výsledek můžete vidět na obrázku:

Výsledek vyhledávání s obrázkem - Google Authorship - Baskytara.net

Můj názor je takový, že pokud bude mít Author Rank zřetelný efekt na pozice ve vyhledávačích, budou ho muset brát optimalizátoři v potaz. A předpokládám, že to bude mít pozitivní vliv na to, co budou na webech plodit, když už to bude viditelně spjato s konkrétními osobami.

Otázkou je, jakým způsobem se bude řešit autorství v případě na míru napsaných textů od profesionálních textařů, kteří však píší pro svého klienta.

Co tím Google sleduje?

Myslím si, že kromě Author Ranku, který může Googlu napomoci při hodnocení kvality obsahu (a poskytovat tak lepší výsledky vyhledávání), je velkým důvodem také snaha přitáhnout více uživatelů do své sociální sítě Google+. Jak je známo, síti se zatím příliš nedaří obstát v silné konkurenci a tímto krokem by si mohl zajistit přítomnost a aktivitu těch lidí, kteří webový obsah vytváří, sledují trendy a dokonce směr určují. Postupně by si tak pomocí proaktivních odborníků na různá témata mohl natáhnout slušnou skupinu jejich “následovníků”.

Jak si Google Authorship nastavit?

Předně, aby vše fungovalo, musí Váš Google+ profil obsahovat fotku s rozeznatelným obličejem. Dále by se mělo autorovo jméno objevovat někde na stránce a toto jméno by se mělo shodovat se jménem v profilu Google+. Možnosti, jak provést samotné propojení, existují dvě:

  1. Pomocí ověření emailu. Pokud jste jediným autorem a nechcete či nemůžete zasahovat do webu, lze autorství ověřit tak, že si na této Google+ stránce ověříte email (musí být na stejné doméně jako web) a přidáte si ho tak k emailům v profilu. V nastavení ho lze ale skrýt, aby nebyl veřejně vidět.
  2. Pomocí vložení odkazu s parametrem rel=”author” na každou stránku webu s Vaším obsahem směřujícího na autorův Google+ profilPokud na Váš web přispívá více autorů nebo nemůžete ověřovat přes email, je možné autorství ověřovat tak, že na každou stránku se přidá odkaz s příslušným parametrem, odkazující na Váš Google+ profil. V profilu Google+ je pak nutné, aby příslušní autoři vložili do sekce Kam přispívám (Contributor to)  URL adresu připojovaného webu.

Podrobný postup v češtině naleznete přímo na stránkách Google. Ověřit, jestli je vše dobře nastaveno, pak můžete v Google Webmaster Tools.

Pokud používáte WordPress a plugin Yoast WordPress SEO, tak stačí vložit odkaz na Google+ profil do nastavení uživatele přímo v administraci. Plugin už pak automaticky vkládá odkaz do článků podle toho, kdo článek vytvořil.

Komentářů: 1

  1. […] fotografii z Google+ profilu (odlišíte se od mnohých dalších odkazů), ale vytváříte tak věrohodnost přímo vaší osoby na […]